Jakie opłaty skarbowe zaliczysz do kosztów firmowych?

Prowadzisz działalność gospodarczą i zastanawiasz się, czy masz prawo rozliczyć opłaty skarbowe w kosztach firmowych? Jakie warunki muszą one spełniać, aby można było je uwzględnić w poniesionych przez przedsiębiorstwo wydatkach? Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się, jakie opłaty skarbowe uznaje się za koszty uzyskania dochodów.

Kiedy opłatę skarbową zalicza się do kosztów firmowych?

Zaliczenie opłaty skarbowej do kosztów przedsiębiorstwa zależy od tego, czy wydatek ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Gdy jest ona nieodzowna dla wykonania czynności administracyjnej wymaganej w firmie — np. do uzyskania pozwolenia, koncesji czy zezwolenia — można ją uwzględnić w kosztach. Należy wtedy wykazać, że bez tej opłaty skarbowej przedsiębiorca nie mógłby realizować określonych działań lub uzyskać dokumentów potrzebnych do prowadzenia działalności. Wydatki muszą mieć jednak charakter racjonalny i być właściwie udokumentowane, aby urząd skarbowy nie podważył związku przychodowo-kosztowego. Nie może być też wyraźnego zakazu ujęcia danej opłaty w kosztach według przepisów o PIT lub CIT. Organy podatkowe zwykle akceptują opłaty skarbowe jako jeden z kosztów, gdy służą one prowadzeniu bieżącej działalności i są pośrednio związane z przychodami.

Jakie opłaty skarbowe można ująć w kosztach firmowych?

W kosztach firmowych można uwzględnić opłaty skarbowe, które przedsiębiorca ponosi w związku z działalnością operacyjną. Przykładowo ma on prawo ująć w nich wydatki dotyczące złożenia dokumentu pełnomocnictwa lub prokury w postępowaniu administracyjnym albo skarbowym. Zazwyczaj opłata ta wynosi 17 zł. Niektóre firmy zaliczają do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej wydatki związane z wydaniem zaświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem podatków, jeżeli jest ono wymagane przy zawieraniu kontraktu, korzystaniu z kredytu obrotowego bądź uczestnictwa w przetargu.

Opłata za uzyskanie zezwoleń lub koncesji niezbędnych do prowadzenia działalności w danej branży również może zostać uwzględniona w kosztach firmowych. Wydatki na decyzje administracyjne związane z inwestycjami przedsiębiorstwa także uznaje się za te związane z prowadzeniem działalności. W niektórych przypadkach do kosztów firmowych zalicza się opłaty sądowe związane z dochodzeniem słusznych roszczeń przez przedsiębiorstwo, jeżeli mają one bezpośredni związek z jego funkcjonowaniem. Przyjmuje się zasadę, że jeśli dana opłata nie została wyraźnie wyłączona z kosztów przez ustawodawstwo podatkowe, to można ją uwzględnić w księgowości.

Jakich opłat skarbowych nie zalicza się do kosztów firmowych?

Zgodnie z art. 23 ustawy o PIT i analogicznych regulacjach CIT wyłączeniu z kosztów firmowych podlegają opłaty skarbowe o charakterze sankcyjnym, takie jak grzywny, mandaty czy opłaty karne. Stanowią one bowiem konsekwencję naruszenia prawa. Nie można też rozliczyć jako wydatku związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej spraw prywatnych przedsiębiorcy. Przykładowo opłata za czynność urzędową dotyczącą życia osobistego — m.in. zmiana nazwiska — nie może być kosztem firmowym. Wydatki, które służą zabezpieczeniu interesu nieprzychodowego, nie spełniają przesłanki dotyczącej ich powiązania z przychodem. Zatem nie zostają one uwzględnione przy rozliczaniu działalności. Jeżeli przepis podatkowy wyraźnie wyłącza daną opłatę lub kategorię opłat z kosztów związanych z prowadzeniem firmy, przedsiębiorstwo nie może ich rozliczyć. Należy też pamiętać, że brak skutecznego udokumentowania lub niejasność co do celu wydatku często prowadzą do podważenia jego zasadności przez urząd skarbowy.

O tym, jakie opłaty skarbowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, decydują przepisy dotyczące PIT i CIT. Wskazują one, że wydatki poniesione przez przedsiębiorcę muszą mieć związek z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Chcesz dowiedzieć się więcej, jakie opłaty skarbowe uwzględnia się w księgowości? Skontaktuj się z naszym biurem rachunkowym.