Co wyróżnia dobre biuro rachunkowe? Na co uważać przy wyborze biura rachunkowego?

Coraz więcej firm decyduje się na rozpoczęcie współpracy z profesjonalnym biurem rachunkowym. Jest to również krok ku rozwojowi przedsiębiorstwa. Ważne jest, żeby świadczone usługi rachunkowe były na najwyższym poziomie, a oczekiwania klienta spełniane. Zapraszamy do lektury, w której omawiamy, w jaki sposób znaleźć dobrego specjalistę!

Usługi dobrego biura rachunkowego

Dobre biuro rachunkowe to nie tylko usługi księgowe, chociaż są one oczywiście bardzo ważne. Prawidłowa organizacja księgowości, prowadzenie niezbędnych ewidencji, przygotowywanie sprawozdań, bilansów czy rachunków, to tylko niewielka część oferty dobrego biura rachunkowego.

Warto zwrócić uwagę na zakres oferowanych usług rachunkowych oraz specjalizację w danych branżach. Dobre biuro rachunkowe zajmuje się także rozliczaniem PIT i doradztwem podatkowym,
czyli pełni odpowiedni nadzór, optymalizuje koszty oraz prowadzi konsultacje i porady. Z oferty biura podatkowego skorzystać może także osoba, która dopiero zastanawia się nad swoją działalnością bądź stawia pierwsze kroki w biznesie i na pewno doceni możliwości doradztwa biznesowego.

Dobre biuro rachunkowe to także outsourcing kadr i płac, dzięki któremu wszystkie kwestie pracownicze, związane z ich obsługą, sporządzaniem odpowiednich dokumentów, rejestrów czy kontroli pozostają w rękach profesjonalisty, które nie dość, że sprawnie zajmie się wszystkimi opisanymi aspektami, to jeszcze dochowa poufności tychże informacji.

Na co uważać, wybierając biuro rachunkowe?

Zanim dojdzie do podpisania umowy z biurem rachunkowym, trzeba zwrócić uwagę na kilka kwestii. Przede wszystkim należy się upewnić, że prowadzący dane biuro rachunkowe posiada niezbędną wiedzę i certyfikaty, które to potwierdzą. Umiejętności i doświadczenie są niezbędne w oferowaniu usług rachunkowych.

Na zaznaczenie zasługuje fakt, iż dany certyfikat bądź uzyskana licencja, wystawiany jest nie na podmiot, czyli biuro rachunkowe, a na konkretną osobę. Jest to więc imienne poświadczenie odpowiedniego poziomu wiedzy, w dziedzinie rachunkowości i księgowości. Warto sprawdzić sam certyfikat, ponieważ data jego wystawienia mówi nam wiele o posiadanym doświadczeniu. Jeśli dokument został uzyskany stosunkowo niedawno, można się zastanowić czy chcemy przekazać sprawy w ręce osoby, która dopiero stawia pierwsze kroki w branży.

Kolejną kwestią, na którą trzeba uważać, zawiązując umowę z biurem rachunkowym, jest posiadanie ubezpieczenia od Odpowiedzialności Cywilnej. Warto pamiętać, że prawo podatkowe jest niezwykle zawiłe i zdarzają się sytuacje, kiedy to organy skarbowe podważają podjęte decyzje księgowe. Efektem tych działań mogą być konsekwencje finansowe lub nawet karne dla przedsiębiorcy. Warto więc upewnić się, że wybrane biuro rachunkowe posiada odpowiednią polisę, która zabezpiecza na wypadek takich sytuacji.

Ważną kwestią jest również cennik biura rachunkowego. Koszty związane z obsługą księgowo-rachunkową w dużej mierze uzależnione są od wiedzy, doświadczenia i zawiłości spraw, z którymi biuro będzie musiało się zmierzyć.

Jak widać, przed nawiązaniem umowy z biurem rachunkowym warto sprawdzić omawiane wyżej kwestie, tak by mieć pewność, że współpraca będzie owocna, a profesjonalista z odpowiednią uwagą zajmie się wszystkimi ważnymi sprawami.